KC de MarsWeijde gelooft in de unieke talenten van kinderen waarbij we een rijke leeromgeving willen creëren waar eigenaarschap en nieuwsgierigheid motivatie geeft om te ontwikkelen.
Ouders, medewerkers en kinderen zijn samen verantwoordelijk om met vertrouwen en veerkracht te ontdekken en te ontwikkelen.
We werken samen vanuit de gouden driehoek met ouders, kind en medewerkers.
Wij hebben met elkaar het vertrouwen en het geloof in de ontwikkeling van elk kind. Door ons samen verantwoordelijk te voelen voor de ontwikkeling van het kind, krijgt het kind de kans om zich in een veilige omgeving te ontwikkelen.
In onze organisatie werken we middels de principes van deVreedzame School.
Deze principes vormen de basis om ervoor te zorgen dat iedereen zich prettig kan voelen en verantwoordelijk kan zijn voor elkaar .
Met elkaar begeleiden en stimuleren wij de kinderen om samen verantwoordelijk te zijn voor een ander.
Wanneer we samen werken vanuit vertrouwen, kunnen we ook geloven in elkaar en bouwen op elkaar. Dit doen we zowel vanuit de gouden driehoek, als kinderen onderling en als collega’s met elkaar.
Als collega’s werken we samen aan een professionele leergemeenschap waarin we vertrouwen hebben in elkaar en samen zorgen voor kwaliteit in handelen. Binnen de afgesproken kaders krijgt iedereen de ruimte om zijn eigen expertise toe te voegen. We streven op die manier naar een krachtige en waardevolle samenwerking.
Samen maken we het verschil
In een snel veranderende wereld is het plezier in leren van belang. Van mensen wordt meer flexibiliteit gevraagd en het leren van nieuwe dingen hoort hierbij.
Als kinderen met plezier leren dragen we bij aan een mindset waarbij een leven lang leren hoort. We streven naar intrinsieke motivatie bij kinderen.
Dit bereiken we door hun nieuwsgierigheid te prikkelen, aan te sluiten bij de zone van naaste ontwikkeling en aandacht te hebben voor spel tijdens het leren.
De taak voor alle medewerkers is om een rijke speel en leeromgeving te bieden en situaties te creëren die de interesses van kinderen wekken. Naast het basisaanbod, zoals rekenen, taal en lezen, richten we ons
op de brede interesses van kinderen. We willen hen prikkelen en hun nieuwsgierigheid voeden. We bieden hen de mogelijkheid om te ontdekken waar hun talent ligt. We doen dit met behulp van het werken met verschillende materialen, technologie, onderzoekend en ontwerpend leren en door te werken vanuit thema’s die we verbinden met de echte wereld.
Wij hebben een open houding naar elkaar. Wij vinden dat we van elkaar kunnen leren en zijn nieuwsgierig naar wat anderen te vertellen hebben.
Voor de medewerkers is het van belang om te blijven leren. We zijn nieuwsgierig naar nieuwe ontwikkelingen en onderzoeken samen wat deze ontwikkelingen betekenen voor de praktijk. Dit doen we in een professionele leergemeenschap.
Onze nieuwsgierigheid leidt tot gedreven medewerkers.
Het is belangrijk dat kinderen zichzelf kunnen ontwikkelen om deel te kunnen nemen aan de continu veranderende maatschappij waar we in leven.
Dit bereiken we door naast kennis en vaardigheden ook in te zetten op persoonsvorming. Zelfvertrouwen hebben en je veilig voelen zijn voorwaarden voor iedereen om tot ontwikkelen te komen. We leren de kinderen veerkrachtig te zijn waardoor ze flexibel om kunnen gaan met veranderende situaties en leren met teleurstelling om te gaan. Hierbij speelt eigenaarschap een grote rol.
Kinderen krijgen, in samenwerking met medewerkers en ouders, de ruimte om mee te denken over wat zij nodig hebben om te groeien. Hierdoor maken we kinderen eigenaar van hun ontwikkeling en wordt de motivatie om te ontwikkelen groter.
Kinderen krijgen de ruimte hun talenten te ontdekken, talenten te ontwikkelen en ook om fouten te maken.
Iedereen is uniek, zowel kinderen als medewerkers als ouders. Dat betekent dat iedereen een unieke bijdrage kan leveren aan verschillende situaties binnen ons kindcentrum en zo leren we van en met elkaar.
De medewerkers zijn veerkrachtig en voelen zich verantwoordelijk voor hun eigen ontwikkeling en de ontwikkeling van de kinderen.